Welke vitamine is goed voor je haar

Vitaminen en mineralen zijn voor het goed functioneren van je lichaam en geest van groot belang. De ene vitamine heeft meer effect op je haar dan de ander. In dit artikel lees je welke vitamine goed is voor je haar en hoe je zorgt dat je
daar genoeg van binnen krijgt.

Is iedere vitamine goed voor je haar?

Hoewel verschillende vitaminen en mineralen een directe invloed hebben op je haar, is je algehele gezondheid van groot belang voor gezond haar. Een groot aantal ziektes en aandoeningen kunnen een negatieve invloed hebben op je. Alle┬á vitaminen en mineralen zijn derhalve in zekere zin belangrijk. In dit artikel “welke vitamine is goed voor je haar” worden enkele vitaminen, mineralen en overige voedingstoffen beschreven met een meer rechtstreekse werking op het haar en de hoofdhuid.

 

Welke vitaminen zijn voornamelijk goed voor je haar?

B-vitaminen
Als je een vitamine moet noemen die goed is voor je haar, moet dat vitamine B zijn. Vitamine B bestaat eigenlijk uit een groepje verschillende B-vitaminen (ook wel B-complex genoemd) die zeer goed zijn voor je haar. De belangrijkste B-
vitaminen zijn Biotine (B8) en Pantotheenzuur (B5). Zonder voldoende vitamine B is haaruitval een groot risico. Je vindt vitamine B in eieren, kip, advocado, bonen, noen, aardappelen en rundvlees.

Vitamine C
De vraag welke vitamine goed is voor je haar kan je niet zonder vitamine C beantwoorden! Vitamine C is een antioxidant die helpt je haar te beschermen. Veel groente en fruit bevat vitamine c, zoals sinaasappels, mandarijnen, pepers,
broccoli, spruitjes, boetenkool, aarbeien, kiwi en grapefruit.

Ijzer
Ijzer is geen vitamine, maar wel van essentieel belang voor je haar! Ook mensen met een ijzertekort hebben een verhoogd risico op haarproblemen, zoals haaruitval. Zorg us dat je voldoende ijzer binnen krijgt. Voedingsmiddelen zoals
eieren. rundvlees, bonen en spinazie bevatten veel ijzer.

Vitamine D
Ook Vitamine D is een vitamine die goed is voor je haar. Het speelt een belangrijke rol in het voorkomen en genezen van auto-imuunziekten. Deze ziekten hebben een grote kans op haaruitval. Vitamine D is zeer makkelijk binnen te krijgen.
Dagelijks een kwartiertje in de zon zitten is al voldoende! Qua voeding, zit er veel vitamine D in makreel, paling zalm en paddestoelen.

Vitamine A
Alle cellen hebben vitamine A nodig om te groeien. Ook je haar! Vitamine A heeft daarnaast een grote invloed op je huid en dus ook het hoofdhuid. Een gezonde hoofdhuid is van essentieel belang voor je haar. Vitamine A vindt je onder
andere in wortels, zoete aardappelen, melk eieren, spinazie en boerenkool.

Vitamine E
Vitamine E is een vitamine die voornamelijk goed is voor je hoofdhuid en daarmee dus je haar. Het is tevens een antioxidant die vrije radicalen tegengaat en stimuleert het haargroei. Vitamine E vind je onder meer in noten, zaden,
spinazie en diverse olieen.

Eiwit
Haar bestaat bijna volledig uit eiwit. Het is daarom belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Een tekort aan eiwit kan leiden tot dun breekbaar haar en uiteindelijk tot het steeds langzamer groeien van je haar. Vlees, vis,
gevogelte, tahoe, tempe en eieren zijn voorbeelden van eiwitrijk voedsel.

Omega-3 vetzuren
Omega-3 is geen vitamine of mineraal, maar een vetzuur met een grote invloed op het gezond houden van je haar. Omega-3 zorgt voor dikker haar en vermindert ontstekingen. Ontsteking van de hoofdhuid is een van meest voorkomende oorzaken
van haaruitval. Je vindt omega-3 voornamelijk in vette vis, zoals zalm, makreel, haring, tonijn, sardientjes. Ook vind je omega-3 in bijvoorbeeld eieren en walnoten.

Zink
Zink is een mineraal met zeer veer voordelen voor het haar. Voornamelijk op het gebied van de haarwortels heeft het een positieve werking. Mensen met een tekort aan zink hebben een groot risico op kaalheid. Zink is zo goed voor het haar
dat het vaak als voedingssupplement wordt voorgeschreven voor mensen met haaruitval of kaalheid. Zink vind je voornamelijk in Spinasie, kip, champignons, yoghurt,cashewnoten, cacao, rundvlees en lamsvlees.

Selenium
Selenium is een voedingsstof die je terug vindt in bijvoorbeeld tonijn, spinazie, kip en eieren. Het is een belangrijke antioxidant die je haar gezond, sterk en mooi houdt.

Magnesium
Je lichaam heeft magnesium nodig voor een heleboel lichaamsprocessen. Wanneer je onvoelde magnesium binnenkrijgt, voel je je al snel zwak en uitgeput. Uiteraard heeft te weinig magnesium ook een grote invloed op de kwaliteit van je haar.
Je vindt magnesium onder andere in zaden, noten en spinazie.

 

Kan ik ook een multivitamine voor mijn haar nemen?

Het kan moeilijk zijn om op een dag voldoende van alle vitamine en mineralen uit je gewone voeding binnen te krijgen. Om er zeker van te zijn dat je van alle vitamine voldoende binnenkrijgt is een multivitamine een makkelijke uitkomst.
Let wel dat je goed op het etiket leest welke vitamine en mineralen je binnenkrijgt en in welke hoeveelheid. Een goede multivitamine voor je haar bevat ongeveer 100% van de aanbevolen dagelijske hoeveelheid van de bovengenoemde vitaminen
die goed zijn voor je haar. Het is dan ook niet noodzakelijk om een speciale multivitamine voor haar te nemen, een “gewone” multivitamine met alle viaminen en mineralen is voldoende.

 

Kortom: Welke vitamine is goed voor je haar?

Als we slechts een vitamine moeten noemen die goes is voor je haar, kiezen we voor de B vitaminen. Het is echter wel zo dat mooi en gezond haar een samenspel is tussen alle vitaminen en mineralen genoemd in dit artikel. Zorg er dus voor
dat je voldoende van binnenkrijgt!

Geef een reactie