Voor zowel mannen als vrouwen is het haar van groot belang. Het is een belangrijk deel van de eerste indruk die mensen van je hebben. We gebruiken het haar om ons te onderscheiden en zijn vaak bezig om het zo stijlvol mogelijk weer te geven. Je haar zegt iets over wie je bent en over hoe jij wilt dan anderen jou zien. Een gezonde haardos is voor velen dan ook van groots belang. We zijn dan ook allemaal weleens ontevreden over ons haar en doen er vervolgens van alles aan om het op te lossen. Op deze pagina staan de 12 meest voorkomende haarproblemen en hoe je het zelf kan behandelen.

1. Roos
2. Haaruitval
3. Droog haar
4. Dun haar
5. Gespleten uiteinden
6. Vet haar
7. Dof haar
8. Droog hoofdhuid
9. Beschadigd door warmte
10. Beschadigd door kleuren
11. Grijs haar
12. Hoofdluis

 

1. Roos

Iedereen kent die witte vlokjes wel. Wanneer je last hebt van roos vind je in het in het haar, op de hoofdhuid en vaak ook nog op je kleding. Roos is een veel voorkomend haaprobleem waarbij vlokjes hoofdhuid loskomen overal neerkomen.
Roos gaat vaak gepaard met jeuk. De exacte oorzaak van roos blijft vaak onbekend, maar het is veelal goed zelf te behandelen en qua haarproblemen niet ernstig.

Er zijn een aantal factoren bekend die de kans op last van roos vergroten:

Droog en/of geïrriteerd hoofdhuid
Wanneer je hoofdhuid -om wat voor reden dan ook- droog of geïrriteerd is, heb je een veel grotere kans op roos. Wanneer je dan ook nog eens aan je hoofhuid gaat krabben, kunnen kleine huidvlokjes loslaten en nog meer roos en jeuk veroorzaken.

Koop een speciale shampoo en/of conditioner die voor roos bestemd is en was je haar daarmee maximaal om de dag.

Onvoldoende of niet goed borstelen – Door het borstelen van je haar, stimuleer je je hoofdhuid om losse haarvlokjes los te laten en borstel je dal losgelaten vlokjes zelf uit het haar. Gebruik een niet al te harde borstel met rubberen
nopjes.

Verkeerde of verkeerd gebruikte haarproducten
Let goed op het gebruik van verzorgings- en stylingproducten. Wanneer je merkt dat je (hoofd)huid jeukt, rood of geirriteerd aanvoelt of op een andere manier niet goed reageerd op het
product: was het uit je haar en gebruik het nier meer. Ook overmatig gebruik van producten (of het nu shampoo, gel, een haarmasker of iets anders is) is niet goed voor je haar. Alles met mate.

Medische oorzaken zoals psoriasis of eczeem – Roos kan ook een medische oorzaak hebben, de bekendste zijn psoriasis en eczeem. Wanneer je vermoed dat jou roos een medische oorzaak heeft of wanneer je al bekend bent met een huidaandoening, raadpleeg je huisarts of dermatoloog voor advies. Er zijn diverse geneesmiddelen op de markt die jou zouden kunnen helpen. Het beste is dan ook om, voordat je zelf iets gaat proberen, met je arts te overleggen.

Stress
Stress is nergens goed voor en al helemaal niet voor je haard en (hoofd)huid! Wees hier dan ook alert op.

Leeftijd en geslacht
Roos komt het meest voor tussen de pubertijd en middelbare leeftijd. Mannen hebben vaker last van roos dan vrouwen.

Ongezonde voeding
Ongezonde voeding – en met name een tekort aan vitaminen, mineralen en gezonde vetten – kunnen een oorzaak zijn van roos. Met name zink, de diverse B vitaminen en gezonde vetten van bijvoorbeeld noten, zaden, eieren of vis zijn het meeste van belang.

Qua meest voorkomende haarproblemen is roos al met al goed te behandelen of te voorkomen wanneer je de bovenstaande aanwijzing opvolgt.

 

2. Haaruitval

Haaruitval is een van de meest voorkomende haarproblemen en een die, net als bij roos, zeer uiteenlopende oorzaken kan hebben. Vaak denkt men bij haaruitval aan kalende mannen, maar het is evengoed een probleem waar veel vrouwen tegenaan lopen. Gelukkig is er aan veel van de oorzaken van haaruitval iets te doen en nog zonder veel geld of tijd eraan kwijt te zijn ook!

De gemiddelde persoon verliest zo’n 100 haren per dag. Dat klinkt als erg veel -en van flinke plukken haar die op je borstel achterblijven kun je nog goed schrikken ook!- maar een bepaalde mate van haaruitval is normaal en heeft iedereen.  Bij mannen denkt men als eerste aan Androgene Alopecia wanneer aan de oorzaken van haaruitval wordt gedacht en bij vrouwen meestal aan oorzaken die verband houden met hormonen, stress, een bevalling of medicatie. Ook leeftijd en genetische aanleg kunnen belangrijke factoren zijn die bijdragen aan het probleem van haaruitval. Hieronder lees je meer over de meest voorkomende oorzaken van haaruitval en wat je er eventueel voor zou kunnen doen.

Stress
De relatie tussen stress en haaruitval is nog niets helemaal duidelijk. Wel weten wat wanneer mensen meer last hebben van stress, zij een hogere kans hebben op haaruitval of een van de andere meest voorkomende haarproblemen. Stress kan er aan bijdragen dat je haar uitvalt of dat je er minder controle op hebt.

Hormonen, menopauze en zwangerschap
Hormonen hebben zowel positief als negatief een groot effect op het haar. De belangrijkste hormonen die effect hebben op haaruitval zijn oestrogeen, androgeen, progesteron en testosteron. Voor zowel mannen als vrouwen is een goede balans van immens belang voor je haar. Wanneer er een tekort of juist een overschot aan een van de hormonen bestaat (de normale waarden verschillen overigens tussen mannen en vrouwen), zal je lichaam alles op alles zetten om dit weer recht te trekken. Het resultaat is dat je lichaam de minder van belang zijnde processen (waaronder haargroei) laat vallen en zich volledig richt op het herstellen van een goed balans tussen de verschillende hormonen.

Menopauze, ook wel “de overgang” genoemd, is het stoppen van de menstruatie van een vrouw. Er verandert hierbij veel in het lichaam en dan met name de hormoonhuishouding. Door de afname van oestrogeen en de toename van androgeen tijdens en na de overgang, ligt verandering van het haar ook erg voor de hand.

Het haar wordt doffer, breekbaarder, minder flexibel en kan wat gaan afbreken. Dit is een natuurlijk proces dat hoort bij het ouder worden. Je doet er dus weinig aan. Wel kan je de schade zoveel mogelijk beperken door te letten op de andere adviezen in dit artikel. Met name de adviezen met betrekking tot stress, voeding en producten zijn erg van belang.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor haaruitval tijdens en na de zwangerschap: je lichaam past zich aan aan wat er komen gaat en zorgt voor de nodige veranderingen. Door verandering in de hormoonspiegels kan er van alles met je haar gebeuren. Hierbij dus hetzelfde advies als voor de overige veel voorkomende haarproblemen die met hormonen te maken hebben: let voornamelijk op je voeding en ga stress uit de weg.

Medicatie
Diverse medicijnen zoals antidepressiva, bloedverdunners, pijnstillers, anticonceptie of bloeddruk medicatie kunnen bijdragen aan haaruitval. Het is dan ook altijd goed om je op de hoogte te (laten) stellen van de eventuele bijwerkingen van je medicatie. Neem de bijsluiters dus altijd goed door of vraag je huisarts of apotheker om advies. Wanneer je merkt dat een medicijn toch (mogelijk) voor haaruitval zorgt, vraag je huisarts of apotheker om na te gaan of er wellicht andere medicatie op de markt is zonder deze bijwerking.

Ziekten en aandoeningen
Auto-immuunziekten zoals Lupus of Alopecia Areata kunnen zorgen voor haaruitval. Ook bepaalde vormen van eczeem en andere huidaandoeningen kunnen er aan ten grondslag liggen. Wanneer je van jezelf weet dat je een dergelijke aandoening hebt, of vermoedt er last van te hebben, raadpleeg dan je (huis)arts voordat je zelf iets aan je haaruitval probeert te doen.

Verzorgings- en stylingproducten
Ook van haarverzorgings- en stylingproducten wordt gezegd dat ze bij kunnen dragen aan haaruitval. Overmatig of juist onvoldoende wassen van het haar kan bijdragen aan vettig haar en een ongezonde hoofdhuid. Het (overmatig) gebruik van bepaalde chemicaliën, bleekmiddelen, kleurstoffen of shampoos kan haaruitval veroorzaken. Ten slotte kan het op hoog temperatuur föhnen, krullen of stijlen haaruitval veroorzaken.

Voeding
Voeding speelt bij de meeste veel voorkomende haarproblemen een rol en zo ook bij haaruitval. Een tekort aan bepaalde vitaminen, mineralen of eiwitten is dan ook een van de meeste voorkomende oorzaken van haaruitval. Het gaat meestal om een tekort aan zink of de B-vitaminen. Er zijn allerlei vitaminepreparaten  op de markt die speciaal zouden zijn ontwikkeld voor haaruitval, maar deze zijn niet nodig. Een goed opneembare multivitamine die alle belangrijke vitaminen en mineralen bevat is meer dan voldoende om deze oorzaak uit te kunnen sluiten. Let wel dat het even kan duren voordat het effect heeft, ga uit van 3 a 4 weken.

Naast vitaminen zijn qua voeding voldoende eiwitten en goede vetten van belang. Eiwitten vind je in producten zoals vlees, vis en eieren. De goede vetten vind je vooral in noten, zaden, eieren, vis en diverse oliën. De goede vetten kan je vaak als omega 3-6-9 supplement  aanschaffen.

 

3. Droog haar

Droog haar is een veel voorkomend haarprobleem dat wederom uiteenlopende oorzaken kan hebben. Verreweg de meest voorkomend oorzaak van droog haar is het overmatig wassen met shampoo. Schoon en fris haar is iets dat bijna iedereen nastreeft. Het is dan ook een beetje vreemd om te bedenken dat dit probleem vaak zelf wordt veroorzaakt door mensen met goede bedoelingen.

Door te vaak je haar te wassen, ontdoe je het haar van alle gezonde natuurlijke oliën die je lichaam zelf aanmaakt. Zeepresten die niet goed uitgespoeld worden, kunnen er ook voor zorgen dat je poriën verstopt raken en daardoor minder olie aan kunnen maken.

Om je haar weer te hydrateren is het goed om eerst bij het wassen zelf stil te staan. Was je haar nooit vaker dan om de dag, maar het liefst eens per twee of drie dagen. Doe dit met een goede shampoo en eventueel conditioner. Voor het wassen van het haar gebruik je koud tot lauw water en het afdrogen doe je het liefst aan de lucht. Borstel je haar pas nadat het droog is om het breken ervan of gespleten uiteinden te voorkomen.

 

4. Dun haar

Een gebrek aan volume of dun en futloos haar is een veel voorkomend haarpobleem waar je vaak mensen over hoort. Het komt zo vaak voor omdat er erg veel verschillende oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen. Zowel mannen als vrouwen kunnen er last van hebben en het heeft een groot invloed op je uiterlijk.  De oorzaken van dun haar zijn onder andere: hormoon-gerelateerde problemen, te weinig ijzer in je bloed, slechte voeding, het gebruik van chemische haarproducten, te vaak krullen, stijlen of föhnen, etc.

Wat doe oorzaak van jouw dun haar ook is, het behandelen kan altijd eigenlijk op twee manieren:

  1. Pak het onderliggend probleem aan
  2. Geef je haar de illusie van meer volume

Het eerste doe je door het toepassen van de verschillende tips in dit artikel over de meest voorkomende haarproblemen. Het tweede kan je zelf of door je kapper laten doen. Stijl je haar in kapsels die de illusie van meer volume creëren. Borstel je haar iets grover en laat het vervolgens in model vallen. Gebruik een shampoo en conditioner die volume aan het haar geven. Kortom: voor dit veel voorkomend haarprobleem zijn gelukkig veel oplossingen te bedenken!

5. Gespleten haarpunten

Een veel voorkomend haaprobleem waar iedereen weleens last van heeft gehad is gespleten haarpunten. Deze loop je voornamelijk op door niet met de nodig zorg met je haar om te gaan. Het haar te ruw afdrogen, te fanatiek borstelen, te lang of te heet föhnen en nog meer van dergelijke handelingen zijn de voornaamste reden van gespleten haarpunten. Gelukkig is het een probleem waar je zelf iets aan kunt doen door net iets “aardiger” voor je haar te zijn!

Warmte is niet goed voor je haar. Je haar wordt er dun en breekbaar van en gespleten puntjes heb je al snel. Beperk het gebruik van stijl- en krultangen. Föhnen doe je op de koelste stand en maximaal vijf minuten. Er bestaan producten om je haar tegen hitte te beschermen, doe daar je voordeel mee!

Te vaak kleuren of permanenten is niet goed voor je haar.  Om je haar te kleuren of te permanenten worden chemicaliën gebruikt die niet goed voor je haar zijn. Een keertje is natuurlijk niet erg, maar van teveel kan je je haar onomkeerbaar beschadigen!

Ruw afdrogen of borstelen is niet goed voor je haar. Afdrogen met een handdoek doe je niet door als een wilde over je hoofd te bewegen, maar zachtjes kleine plukjes haar deppen en vervolgens je haar volledig aan de lucht te laten drogen. Na het douchen wikkel je je haar zeker niet gedraaid in een handdoek! Borstelen doe je met een zachte borstel zonder harde uiteinden. Neem een borstel met zachte haartjes of zachte rubberen nopjes. Borstel vervolgens niet te lang.

Ten slotte: Laat je haar maximaal iedere drie maanden even bijpunten.

Gespleten haarpunten kan je dus gemakkelijk zelf voorkomen. Het is een van de veel voorkomende haarproblemen die eigenlijk altijd wel te voorkomen is!

6. Vet haar
7. Dof haar
8. Droog hoofdhuid
9. Beschadigd door warmte
10. Beschadigd door kleuren
11. Grijs haar
12. Hoofdluis

 

Leave a Reply